>

Rabu, 04 Mei 2016

Penyakit biasa ketika musim hujan

Penyakit biasa ketika musim hujan - Selain penyakit seperti demam denggi, kaki tangan dan mulut ... penyakit-penyakit berikut adalah ancaman kepada kesihatan anda ketika hari panas dan hujan.


1. Malaria

Ini adalah salah satu penyakit yang paling berbahaya berlaku dalam musim hujan. Nyamuk malaria menyebabkan Anopheles betina. Nyamuk membawa penyakit dari orang yang dijangkiti kepada orang yang sihat. Seperti malaria, penyakit ini boleh kelihatan seperti gejala: demam, sakit kepala, loya, myalgia ...

Untuk mengelakkan gigitan nyamuk yang menyebabkan malaria, anda perlu memberi perhatian membunuh nyamuk, kumbang, berperingkat di rumah, terutamanya di dalam air berdiri. Nota ditutup apabila sebelah petang dan malam untuk mengelakkan nyamuk di dalam.

Apabila tidur, berbaring monitor perlu untuk mengurangkan risiko pendedahan kepada nyamuk. Ia terbaik untuk menempah beberapa antipyretics di rumah untuk mencegah demam secara tiba-tiba pada waktu malam.

2. Taun

bakteria adalah agen penyebab taun kerana ia memberi kesan kepada usus kecil. pembangunan Taun dan penyebaran pesat terutamanya di kawasan yang mempunyai tahap kebersihan yang rendah. Vietnam cuaca panas dan lembap, cerah dan hujan begitu banyak untuk mewujudkan keadaan untuk bakteria taun membiak dan menjadi kuat.
Beberapa gejala taun boleh termasuk seperti cirit-birit yang teruk, najis longgar ke dalam air, kehilangan berat badan yang cepat, kekejangan otot yang teruk ...

Kanak-kanak hendaklah imunisasi taun di selepas bersalin 6 bulan pertama. Untuk mengelakkan taun, ia adalah yang terbaik untuk memberi perhatian makanan dan minuman kebersihan.

Makan makanan yang dimasak untuk mengelakkan bakteria taun bertambah apabila badan.

3. Kepialu

Kepialu adalah penyakit bakteria disebabkan oleh jangkitan salmonella dan mempunyai tahap yang sangat tinggi. Kepialu cenderung untuk membangunkan dengan makan makanan atau minum air yang tercemar. Anda harus sedar bahawa walaupun selepas sembuh, sesetengah pesakit mungkin kekal bakteria penyebab penyakit di dalam pundi hempedu.

Orang Kurang demam kepialu gejala biasanya telah berpanjangan, sakit kepala, sakit perut yang teruk, sembelit diikuti dengan cirit-birit ...

pencegahan demam kepialu dan kekhususan proaktif vaksin. Perlu untuk memperbaiki keadaan kebersihan dan air bersih meningkatkan, makanan bersih, minum air masak, tidak makan makanan mentah atau jangkitan disyaki, basuh tangan sebelum makan, selepas pergi di luar ...

4. selesema biasa dan selesema

Ini adalah pesakit dalam rantaian penyakit berjangkit adalah yang paling biasa di dunia. Penyakit ini boleh disebabkan oleh beberapa virus yang menyebabkan dan biasanya dikenali sebagai jangkitan virus pernafasan.

Common sejuk dan selesema mungkin termasuk batuk, hidung berair, bersin ...

Penyakit ini biasanya tersebar melalui udara dan melalui kenalan seperti sedutan penyakit virus bawaan udara, objek biasa dalam hubungan dengan mereka yang sakit ...

Bagi penyakit selsema, rawatan adalah agak mudah, pesakit perlu minum banyak cecair seperti air, jus, sup ... Berkumur dengan air garam suam, elakkan merokok dan minum alkohol juga merupakan cara yang untuk mencegah selesema.

5. Influenza H1N1

Walaupun wabak H1N1 tidak lagi membimbangkan lagi, tetapi mencegah dan mengesan penyakit ini adalah masih sangat perlu. Jika anda mendapati mana-mana tanda-tanda selesema, anda perlu melawat.

Biasanya, selesema H1N1 yang mempunyai tanda-tanda awal sebagai selesema biasa. Hanya dengan memeriksa doktor baru menyimpulkan dengan tepat sama ada atau tidak selesema H1N1.

Untuk mencegah selesema H1N1, perlu menjauhkan diri daripada orang-orang dengan gejala selesema dan selesema, memakai topeng dalam hubungan dengan pesakit apabila.

Penyakit biasa ketika musim hujan Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Unknown

0 komentar:

Posting Komentar